Aloha From Hawaii
      Via Satélite














14 de Enero 1973

De Tupelo a Memphis 73
Aloha From Hawaii Via Satellite 

Escucha el programa
https://go.ivoox.com/rf/81542142



Los designios del Destino
"Aloha From Hawaii Via Satellite" 14 Enero 1973






La Vida del Artista tiene momentos que son cruciales en su carrera, en su futuro artístico, estos suponen una prueba más en su Camino que se ha de llevar con eficacia y con maestría. A veces el destino da la oportunidad de entrar por la puerta grande hacia la eternidad para convertirse en un mito. Pero hay que pagar un alto precio que a veces supone un sacrifico tan grande que puede agotar todas las fuerzas si no se tiene el suficiente valor o no se puede mantener en alza la imagen, la calidad, el talento.
Enero de 1973, Elvis Presley ya había pisado el Camino de la Fama, del éxito y su nombre ya había pasado a la historia de la música como el Rey del Rock, pero tendría de nuevo otra gran pasarela en lo más alto preparada para mitificar su nombre a través del "Aloha From Hawaii Via Satelite". Elvis seguía siendo el Rey.!

Aloha From Hawaii 
Enero 1973

Cuanto más alto te elevas, cuanto más grande es la fama , el éxito, más se ha de cuidar la imagen, la técnica, la forma en la que se debe de presentar al público, puesto que existe una gran responsabilidad y un alto riesgo de tener éxito. Se puede ganar de nuevo o caer en picado al abismo de la decepción.
Elvis Presley estaba en el punto de mira y todos le querían , pero también había quien quería destronarle y criticar sus esfuerzos.
Elvis como artista siempre quiso ofrecer lo mejor a su público y aunque en este evento "Aloha From Hawaii", tuvo un éxito indudable por parte de sus fans, la audiencia y fue representativo de Elvis en los años 70', también hubo muchas críticas. Su aspecto, su voz , su movimiento, etc... Siempre hemos dicho que la evolución de un artista camina al lado de su historia y es producto de sus actos.
Este sería el punto más alto en su popularidad por el alcance público y porque es cierto que sería del todo imposible hacer giras fuera de EEUU y era la forma perfecta de llegar a un público nuevo y al antiguo.
Elvis había tenido el año anterior de éxitos, de buenas críticas y realmente Hawaii sería en su actuación la misma dinámica, su voz estaba bien, a pesar de que muchos le vieron y le juzgaron diferente. Pero lo cierto es que físicamente y a pesar de ser un hombre aún en el comienzo de la madurez, su voz ya era diferente y hay muchos momentos maravillosos en este concierto que demostraría su gran maestría, pero en otros pasaría por encima de las canciones, esto es lo que criticaron.
Realmente Elvis no hacía nada esto, pero sus costumbres y su salud estaban comenzando a salir a flote y a partir de febrero esto sería ya evidente para todos.
Pero Hawaii 1973 sería un momento álgido e indiscutible en nuestra opinión.
Los espectáculos de Elvis eran siempre un gran esfuerzo para él y para sus músicos que no paraban durante el mismo de tocar y en el caso de Elvis de cantar. No había pausas ni casi diálogo, era muy cansado para él. La tensión , la sensación de juicio global, los focos, el público... Todo supondría para Elvis un nervio interior muy grande, que siempre había podido afrontar y llevaría hasta el final.
El público sin duda fue el que dió la nota final de absoluto éxito, Elvis seguirá siempre siendo el Rey!
"Siguiendo el Camino de el Rey...

"Aloha From Hawaii Via Satelite"
La proyección de un Concierto histórico

El Concierto "Aloha From Hawaii Via Satelite" fue un logro en la carrera de Elvis Presley, idea del Coronel Parker que tuvo que convencer al principio al propio Elvis para que accediera a realizar este proyecto.
El Coronel Parker era conocido por organizar eventos grandes, espectaculares, también con los pequeños intentaba que se hicieran de una forma que parecieran más grandes de lo que eran. Su idea de realizar un programa vía satélite surgiría de ver al presidente Richard Nixon en vivo y vía satélite desde China y pensó que si esto lo podía hacer el mismo Elvis con los medios adecuados. Desde el primer momento la RCA apoyaría económicamente este Concierto. Esta idea fue creciendo y el proyecto se realizaría meticulosamente para que no quedara ninguna pieza suelta y todo fuera perfecto. Fue un acierto y ya desde 1972 sería anunciado como un concierto que se retransmitiría en todo el mundo por satélite desde la ciudad de Honolulu en Hawaii en el Honolulu International Center Arena.
El proyecto era realizar un concierto a las 12.30 am desde Hawaii , conectando con el horario de máxima audiencia en Australia, Nueva Zelanda, Japón, Corea, Tailandia y Filipinas, y por American militares en el sudeste asiático. Es cierto que sería del todo imposible que la retransmisión fuera en vivo para todo el mundo, puesto que se realizó a través de un sólo satélite Intelsat IV y serían necesarios tres interconectados para esto. El resto de países, por ejemplo 28 países europeos podrían verlo en diferido a través de Eurovisión, horas más tarde o meses después como sería el caso de EEUU, que lo vería el 4 de abril de 1973, la razón era no coincidir con la Super Bowl . Esta decisión sería un acierto puesto que en EEUU el índice de audiencia llegó al 51%, hubo casos aislados como Inglaterra en el que no se quiso pagar la tasa de conexión y por esto no podrían verlo en diferido.
Aunque hay muchos datos, cifras de este evento se cree que lo vieron con el tiempo en diferido más de 1.500 millones de personas, por lo que se convirtió en un Concierto que pasaría a la historia, como un evento colosal. Se sabe que esta retransmisión en vivo en enero atrae al 37,8% de los espectadores en Japón, el 91,8% en Filipinas, el 70% en Hong Kong, y 70-80% de los espectadores en Corea. Aunque hay muchos datos no contrastados otros sí, se sabe que llegaría en total al menos a 40 países, en directo o diferido. En cualquier caso lo importante sería que fue un evento colosal en el tiempo y siempre será recordado, como el primer concierto via satélite en la historia.
El programa se llamó "Aloha From Hawaii Via Satélite", estaba previsto para el día 14 de Enero de 1973 y dos días antes se realizaría un Concierto ensayo para poder asegurar la perfección en el Concierto que se iba a retransmitir. Este Concierto sería benéfico, el Coronel estaría en contacto con Bob Sarnoff, presidente de la cadena NBC de Tv, para hablar de quién produciría y dirigiría el mismo.
La sociedad de Cáncer Kui Lee sería la elegida para su beneficio y todo el que quisiera presenciar el Concierto podría aportar de manera voluntaria lo que quisiera donar para la sociedad.
La producción y dirección de la realización del programa quedaría en manos de Marty Pasetta, que ya era conocido por sus especiales de entretenimiento, con Bing Crosby, Glen Campbell, Perry Como, etc. Su talento era reconocido y ganaría con el tiempo por sus programas el premio Emmy, Grammy y Oscar y además había realizado cinco especiales en Hawaii con Don Ho, por lo que conocía bien las Islas y también la música del lugar. Su interés en la realización del Aloha sería máxima, no sólo quería que saliera todo perfecto, se preocupó por ver el show de Elvis dos meses antes en Noviembre de 1972 , en el propio lugar Honolulu para poder mejorar la puesta en escena y crear un escenario adecuado.
Pasetta fue posteriormente a Las Vegas y a Graceland, para hablar con Elvis de todo el proyecto Le pidió que se pusiera a régimen porque le vio un poco obeso y le dijo que su espectáculo estaba falto de brillo, cuando sus amigos de la Mafia escucharon estas palabras de Pasetta, se echaron a temblar temiendo la reacción de Elvis. A él sin embargo, le divirtió el descaro del productor, se quitó sus gafas y se echó a reír. Elvis como siempre humilde y discreto les dio una lección, tomándose a risa el comentario y le dijo a Pasetta, que no se preocupara que se pondría a régimen y mantuvo con él una larga conversación. Pasetta le mostró el diseño del escenario que había realizado, una gran pasarela con la que Elvis podría acercarse con toda libertad a su público, a lo que Elvis dio el visto bueno. Aunque el Coronel Parker se había negado inicialmente a una rampa con la que Elvis podría bajar y estar a la altura del público pero sí a la pasarela. A Elvis lo único que no le gustó era que Pasetta quería poner a los músicos en alto detrás de Elvis y éste se negó porque no concebía su show sin sus músicos con él.
En el escenario habría un gran espejo que duplicaría la imagen y sus músicos frente al público, la iluminación que adornaría por detrás con el nombre de Elvis, en varios idiomas. El escenario era enorme por lo que redujo el aforo a 6000 personas. La intención con esto era de generar emoción en el espectáculo, darle mucha vistosidad y que el público quedara impactado con su actuación. La conversación duró cuatro horas y cuando Pasetta se iba Elvis le dijo: "esta es la primera vez que me siento con un productor durante más de media hora. Normalmente, entran, me hablan y se van".
Se quedó muy sorprendido por su interés y a la vez le contagió al propio Elvis, que quedó emocionado y se tomó esta retransmisión por satélite como un gran desafío que afrontar.
Elvis llegaría el día 9 de Enero a Honolulu para realizar los ensayos del Concierto más importante en su historia.
"Siguiendo el Camino de el Rey..."
 

Enero de 1973
Aloha From Hawaii

Enero de 1973.
Comienzo de un nuevo año con muchas expectativas para Elvis Presley que está muy ilusionado con el nuevo proyecto y de muy buen humor.
La retransmisión por Satélite desde Hawaii sería un gran acierto por el que el Coronel Parker que luchó y empeñó todas sus estrategias. El Concierto sería transmitido en directo vía satélite y posteriormente en diferido unas horas mas tarde. La previsión era de más de 40 de países y que lo vieran más de mil millones de personas. Era un desafío artístico parecido al que tuvo Elvis al volver a la TV en 1968, o al regresar a los escenarios en 1969, pero evidentemente engrandeciendo las posibilidades de llegar aun más lejos con este evento. Una gran responsabilidad para alguien que se tomaba muy en serio su música y su vida artística. Elvis se estaba preparando y se había puesto de nuevo a régimen severo, para estar en forma y lucir de nuevo en escena.
Para realizar el Concierto se buscaría la experiencia de un gran productor llamado Marty Pasetta, quien se preocuparía por buscar una nueva visión a su espectáculo, diseñar el escenario e intentar mejorar su imagen. Elvis se cuidaría del resto, su actuación, su repertorio y su acercamiento con un público que se entregaría de nuevo a su ídolo.La emisión de este Concierto se reaizaria el 14 de Enero de 1973



La llegada del Rey al Paraiso Hawaiano.
Waikiki  Honolulu













Elvis siempre tuvo una relación muy especial con Hawaii , un lugar que le cautivó desde el primer momento , que le llevó a viajar al lugar en varias ocasiones, no solo por sus compromisos artísticos, sino también para sus vacaciones, su relajo. Allí se sentía bien acogido, querido y con libertad de moverse a gusto. Cuando le preguntaron qué lugar sería el idóneo para la retransmisión Vía Satélite, Elvis dijo que Hawaii sería la elección correcta. Desde noviembre de 1957 que pisó por primera vez este maravilloso lugar se convirtió en uno de sus destinos favoritos para trabajar o divertirse, para sus vacaciones, sería un lugar que visitaría en innumerables ocasiones. En Hawaii hizo tres películas , "Blue Hawaii", "Girls, Girls, Girls" y "Paradise, Hawaii Style", además de varios conciertos. Pero se dice que las primeras actuaciones de Elvis en Hawaii serían producto de una apuesta perdida por el Coronel Parker, a los dados con el promotor Lee Gordon. En cualquier caso , cuando Elvis conoció Hawaii se enamoró del lugar , igual que le pasó con Las Vegas, para siempre. La popularidad allí se dió de igual manera que en el continente, Elvis fue adorado en Hawai, llegó a ser tan popular allí desde entonces como en el continente. Una de las anécdotas más particulares sería en primavera de 1962, cuando Elvis tuvo que abrirse camino a través de una gran multitud, se dijo casi 10.000 fans que gritaban a su llegada al hotel, en el encuentro Elvis perdería su gorra de marinero, su anillo de diamantes y su alfiler de corbata con incrustaciones de joyas... a veces el cariño de los fans no tenía límites. Para el Concierto Vía Satélite se tenía previsto ensayar unos días antes, y la orquesta con sus músicos llegaron unos días antes a Honolulu. El día 9 de enero de 1973, Elvis llegó en un Boeing 747 fletado aterrizó en el aeropuerto de Honolulu en la isla de Oahu, para días después realizar el Concierto "Aloha From Hawaii Via Satelite". Era la primera vez en la que un artista daría un Concierto que sería transmitido directamente a más de 40 países Vía satélite. Se realizaría el día 14 de Enero de 1973, era un evento histórico, con fines benéficos para la Asociación de Cáncer Kui Lee. Éste sería el último Concierto que hizo Elvis en Hawaii y por desgracia, su último gran desafío. Elvis iba acompañado como siempre con sus amigos, guardaespaldas de La Mafia de Memphis y sus esposas, con Linda su pareja, siendo recibidos por el Coronel Tom Parker y Sonny West en el aeropuerto, ellos se habían adelantado para la organización y seguridad de Elvis. En el recibimiento le cubrieron con tantos Leis que casi no se le veía la cara. El traslado a la isla se daría de una forma más llamativa, ideada por el Coronel Parker, que había convencido a Marty Pasetta para hacer llegar en un helicóptero a Elvis cuando llegara a la playa de Waikiki, para ser recibido por isleños y fans. Todo quedaría filmado y se incluiría en el programa de Tv, como introducción para mostrar un poco de las Islas, el recibimiento de su llegada para después realizar el concierto. Elvis fue conducido a bordo de un helicóptero que lo llevó a la plataforma de aterrizaje en las afueras de Hilton's Hawaiian Village donde se iba a hospedar. Se le recibió en la playa más poblada del mundo, Waikiki. Alrededor de 1000 personas se pararon fuera de la pista de aterrizaje que estaba cercada, para rendir homenaje a su ídolo. Es curiosa la expresión tímida que tiene Elvis cuando está dentro del helicóptero, aunque sabía que iba a ser recibido, al salir, comenzó a saludar atento y cariñoso con su público, posteriormente fue acompañado hasta el Hotel. Elvis alquiló todo el último piso del Hilton, y las noches siguientes las utilizó, con toda discreción, para ensayar en el Hawaiian Dome del Hilton. Para él era muy importante este Concierto, una responsabilidad grande, quería que todo saliera a la perfección. Los músicos llegaron un par de días antes que Elvis, ensayaron durante una semana entera en el Centro Internacional de Honolulu, donde se iba a realizar el espectáculo satélite. Elvis, Charlie Hodge y Red West, habían elegido un repertorio de canciones que se iban a cantar en el Concierto, todo estaba en marcha y el día 11 Elvis debería probarse el traje que Elvis había solicitado de una manera especial y que se haría famoso por este evento, diseñado por Bill Bellew...Recuerda, estamos viviendo la Historia! 
"Siguiendo el Camino de el Rey..."
ELVIS PRESLEY WELCOMED IN HAWAII WITH ALOHA SPIRIT (Raw Footage/January 1973) - YouTube


Los Artícifes del Éxito
Marty Pasetta 
Productor de "Aloha From Hawaii"


Pasetta sería el productor y director de televisión que se encargaría de realizar este evento.
 Era una persona muy preparada para poder realizar un show que fuera espectacular y tenía las ideas muy claras de cómo hacerlo.Su interés y su dedicación fue máxima y se preocupó no sólo de diseñar el escenario y proponer ideas para realizar la realización. También se molestó en viajar dos meses antes , en noviembre de 1972 a Honolulu , primero para ver el espectáculo de Elvis en vivo y para conocer el Auditorio donde se iba a realizar en el Concierto.Tuvo que convencer a Elvis para hacer alguna propuesta en el gran escenario que diseñó, con una pasarela para que pudiera interactuar con su público. Tenía una idea muy clara de lo que quería ofrecer, pero alguna de sus sugerencias no pudieron realizarse , como por ejemplo poner a los músicos en una tarima detrás de Elvis, porque él no quería estar alejado de los mismos y rechazó la idea.
Sugirió que perdiera peso para poder realizar este Concierto y Elvis se pondría a régimen para poder lucir en buena forma.  
Como productor y director sería conocido por su trabajo por retransmisiones televisivas, programas y obtuvo muchos premios, incluidos los Oscar, los Grammys y los AFI Life Achievement Awards.
Sus tributos al American Film Institute incluyeron a Alfred Hitchcock, Henry Fonda, Fred Astaire y Frank Capra. También obtuvo nueve nominaciones al Emmy entre 1974 y 1988. Aunque los logros profesionales de Marty Pasetta dirigiendo The Smothers Brothers Comedy Hour, programas de juego ,
También dirigió Magnavox Presents Frank Sinatra (también conocido como Ol' Blue Eyes Is Back ), el especial de televisión que marcó el regreso de Frank Sinatra de su retiro, etc, etc.En el Aloha From Hawaii, la idea era conseguir que la imagen de Elvis en el escenario no fuera pasiva, estática. Pasetta ya había presenciado sus shows y tenía la opinión de que le faltaba movimiento, que tenía que ser un espectáculo más vivo. Evidentemente a estas alturas, Elvis no iba a cambiar su forma de interpretar las canciones, porque estaba en un momento más tranquilo y personalmente, no se dedicaba a dar brincos y las demostraciones de karate habían cesado. Por esta razón Pasetta, buscó con sus cámaras lo que no podía encontrar en los movimientos de Elvis. Filmaría desde varios ángulos cercanos y lejanos a Elvis y aprovechando el gran escenario con el espejo, buscando cambios de planos para poder darle al programa en vivo más emoción.
Como Elvis no se movía, Pasetta sentia que tenían que crear movimiento a su alrededor, esta era la clave de el trabajo con la cámara, añadir luces en movimiento. Se podía crear más emoción al espectáculo sin ninguna necesidad de eclipsar al artista. Pasetta le pidió a Ray Klausen, un director de arte excepcional, que diseñara unos espejos enormes , con muchos tipos de bombillas , para poder captar con luz, con brillo y darle glamour al escenario y así poder darle un magnífico escenario de actuación.
El artista es el protagonista, pero a veces necesita un marco incomparable para poder lucir su arte.
"Siguiendo el Camino de el Rey..."


12 de Enero de 1973
Ensayo Concierto
Hawaii Honolulu International Center

Durante el Concierto ensayo del día 12 de Enero.
Las entradas para el programa de televisión saldrían a la venta el día 7 de Enero. Ya se habían vendido 4000 de los 6000 boletos a través de giros postales, el resto se vendieron el mismo día. A Continuación se vendieron las del concierto de igual forma. Las entradas no tenían un precio concreto, eran aportaciones que se realizaban voluntariamente para beneficio de la Asociación Kui Lee.
Hubo complicaciones técnicas que tuvieron que solucionar, ya que el equipo eléctrico necesitaba más electricidad de la que había disponible en el edificio. Tuvieron que mejorar el suministro eléctrico dos horas antes, porque había parpadeos conla luz. Finalmente todo se resolvió , pero el público estaba impaciente y un poco histérico y estaban haciendo mucho jaleo.
El escenario que se había construído era enorme y exigía tanto espacio que la audiencia tuvo que limitarse a 6000 personas , mientras que la sala normalmente podía ocupar 84O0. Marty Pasetta, el productor había dispuesto un espejo gigante detrás para que pudiera verse a Elvis y sus músicos reflejados y quería poner a los músicos de Elvis en un escenario elevado muy por detrás de Elvis, pero Elvis se negó a aceptarlo y le dijo que quería a sus músicos con él.
Cuando comenzó el Concierto el público seguía haciendo mucho ruído, pero esto no molestó a Elvis que cantó e hizo un espectáculo maravilloso. Pasetta consideró que el Concierto era un poco más corto de lo que había calculado y le pidió a Elvis que incluyera tres canciones más para la retransmisión satélite.


Curiosidades durante el ensayo de día 12 de Enero 1973.
"Aloha From Hawaii Via Satellite"

El concierto iba a ser benéfico y todo lo que se iba a recaudar iría destinado a la Asociación de Cáncer Kui Lee. Por ello, las entradas que se iban a vender no tenían un precio estipulado, sino que cada persona que quisiera entrar al evento aportaría con la entrada lo que quisiera donar a la Fundación. La demanda fue grande y las entradas para el programa de televisión salieron a la venta el 7 de enero. 4.000 de las 6.000 entradas también se habían vendido mediante giros postales, ya que vendrían muchos espectadores de fuera y el resto de entradas se vendieron el mismo día. Una vez vendidos los de Tv, luego se vendieron los de Ensayo, de la misma manera. El día del Ensayo General hubo muchas complicaciones técnicas que hubo que solucionar, ya que el equipo eléctrico necesitaba más electricidad de la que había disponible en el edificio. Hubo problemas de sonido, un zumbido persistente en el sistema que hubo que eliminar tapando los cables con plomo, también hubo problemas de luces, parpadeo y hubo que buscar la manera de remediar el suministro eléctrico dos horas antes de la salida. Al final pudieron arreglarlo pero empezaban más tarde de lo previsto por lo que el público estaba impaciente y un poco histérico y hacían mucho ruido. El aforo del escenario era para 8.400 personas, pero el escenario construido para este evento requería mucho espacio, por lo que se tuvo que reducir el aforo a 6.000 personas. 
Cuando se construyó inicialmente antes del ensayo, Marty Pasetta había dispuesto un escenario para que los músicos crearan varias escenas, lo que fue rechazado por Elvis que no quiso aceptarlo, porque le dijo que quería a sus músicos con él. También tuvieron que sacarlo a tiempo para el ensayo general. El escenario aparecía tal como se mostraba a Elvis en el boceto, estaba adornado con grandes tiras de poliéster que colgaban del techo, al fondo una gran cortina negra con luces de colores que deletreaban a Elvis y había un recorte de cartón que tocaba una guitarra que se iluminaba intermitentemente. . En conjunto y con el espejo que también adornaba la escena, quedó espectacular para la escena. Felton Jarvis, el productor de Elvis, asistió a los ensayos que tuvieron lugar en el Hilton Hawaiian Village y también al ensayo general del día 12, todavía se estaba recuperando de su trasplante de riñón. Elvis había pagado la operación y, aunque todavía estaba convaleciente, no quería perderse el Aloha. En su lugar, Joan Deary de la oficina de RCA en Nueva York, controlaba su trabajo y se encargaría de grabar el concierto para lanzar el LP que saldría con el Concierto "Aloha From Hawaii Via Satellite". 

Joan Deary estaría a cargo de la producción del disco que se iba a grabar en vivo, para ello tuvo que grabar el Especial. Como no había una habitación especial para grabar en vivo, tuvo que hacerlo en una habitación pequeña sin espacio para moverse, el tamaño era del tamaño de un armario y para sentarse tuvo que usar una caja y poner el equipo de grabación RCA. encima de otro. Realmente fue una situación improvisada y milagrosa ya que no era un lugar adecuado y las grabaciones se harían con calidad. Desde allí no tenía visión del espectáculo, por lo que no podía ver a Elvis directamente, pero obviamente podía escucharlo. De estas grabaciones saldría el LP de sonido cuadrafónico. Este tipo de sonido es una forma especial de grabación a través de cuatro canales de audio en los que los altavoces se colocan en las cuatro esquinas de un espacio de escucha. Esto permite reproducir señales de sonido diferentes entre sí, lo que daría una idea de cómo suena la actuación en una sala de conciertos. El LP en vivo "Aloha From Hawaii Via Satellite", lanzado por RCA Records en febrero de 1973, alcanzaría el número 1 en la lista Billboard, dominando las listas. Otra curiosidad tuvo que ver con el repertorio, Elvis realizó un buen concierto, aunque al principio con mucho ruido del público, pero al final, Pasetta le pidió que incluyera tres canciones más para la transmisión del 14 de enero, porque él consideró que el espectáculo fue un poco corto de tiempo. Elvis dijo que no tenía problemas para agregar más canciones y eligió tres más para agregar al conjunto. La expectación era alta y el ensayo había ido perfecto a pesar del alboroto inicial y los problemas técnicos. 
Elvis estuvo muy nervioso tanto en el ensayo como en el concierto del 14 de enero. La prensa también estuvo en el ensayo del día 12, describieron a los fans enfebrecidos por la espera y la llegada de Elvis. Se escucharon todo tipo de comentarios, querían tocarlo, acercarse a él, las dos horas de espera para que comenzara el show se hicieron largas y el ambiente siguió creciendo, cuando finalmente Elvis apareció en el escenario con su brillante traje blanco. el público aplaudía y aplaudía a Elvis, en todo momento, prácticamente sin descanso, Elvis caminaba por el escenario y la pasarela acercándose a él. Elvis los emocionó con canciones que hizo famosas en los años 50 y sus interpretaciones de los éxitos actuales. El ensayo le daría a Elvis  la seguridad, de nuevo vuelve la confianza, con canciones que había incluido recientemente como "My Way", "What Now my Love", "Fever"... y otras que siempre había cantado como "Hound Dog" y "Blue Suede Shoes". ", etc. Estaba claro que el público quería escuchar las canciones de siempre. Elvis agradeció al público por sus contribuciones a la Asociación Kui Lee y cantó la canción que había compuesto "I'll Remember you". El juicio sería simplemente prueba de que el programa satélite podía salir adelante. A pesar de los fracasos, los nervios, la histeria, todo parecía que el Concierto Satélite del día 14 sería un gran éxito.


"Siguiendo el Camino del Rey..."



The Satellite Concert.
January 14, 1973


The concert on January 14, 1973 at the Honolulu International Center would mark a milestone in the history of television. Elvis was very nervous before the Concert began, as usual for him, but when he came on stage his calm way of approaching the show would show an overwhelming confidence. Although it is true that he hardly moved, that he did not perform any karate movements, he did not make much expression, his voice and his acting were really impressive. Dressed in his White suit adorned with the Eagle, "American Eagle Suit" designed by Bill Belew , would give the scene the magic touch to be able to give that majestic image that attracted the public so much.
The songs chosen for the Concert, considering the fans with successful songs from their beginnings and also with songs recently added to their repertoire, some more dramatic... would also be very well received by an audience that was dedicated at all times.
The retransmission became historic, because it could be seen live and a few hours later on a deferred basis. The broadcast live at 12:30 am Hawaii time and via the Intelsat IV satellite to Australia, South Korea, Japan, Thailand, the Philippines, South Vietnam and other countries. It would be seen on a delayed basis in 28 European countries, except for the United Kingdom, because despite the enormous popularity of Elvis in England and Ireland, the BBC did not want to pay the connection fee for the broadcast.
Live streaming in January attracts 37.8% of viewers in Japan, 91.8% in the Philippines, 70% in Hong Kong, and 70-80% of viewers in Korea. In the United States there was no live broadcast, due to Super Bowl VII, they did not want to have competition and it was decided to schedule it for months later, on April 4, 1973. With a 51% audience, curiously it would be more watched than the first man walk on the moon In total, it was broadcast to some 40 countries with an estimated audience of over a billion people.
Elvis ended the concert with his knee on the ground, with his back to the public and with a crown that the fans had given him that he was carrying in his hand. The impression of his open cape with the eagle and the surprise, when Elvis released it to the public at last. Elvis recorded after the live concert, everything would be decorated with a video montage with Hawaiian landscapes.
Most of the shots were close up and sometimes focused on different general images, for the montage they made a screen effect in multiple montage. The Concert that was beneficial would obtain 75,000 dollars for the Kui Lee Association. A great test for Elvis Presley from which he would come out with success.

"Following the Path of the King..."

The Repertoire in Concert
"Aloha From Hawaii Via Satellite"

The repertoire that was chosen by Elvis for this broadcast was more or less similar to the last concerts, he had recently added the songs "What no my Love", which he sang masterfully, one of his favorites "My Way" also interpreted in a very felt by Elvis. The song "You Gave me a Mountain" in which he put all his heart... One of the magical moments of this Concert would be performing "An American Trilogy" which would be very exciting for everyone and Elvis already had it as custom in repertoire.
The recently added "Fever" where he plays and flirts with the crowd... but he opens up new songs that he would add that he evidently hadn't sung in a long time. They weren't original songs but he had already recorded them on some other occasion or many years ago. The song "I'll Remember You" that he had already added in a previous concert in November and that was important in this audience because its author was Kui Lee , And the event would bring benefits to the Kui Lee Cancer Association.
It would be before this song when Elvis explains it and talks about the collection that had been received. It should be noted that the first concert on January 12 as a rehearsal would be brilliant, with the freshest voice and without so much tension or nervousness. It was probably due to the schedule, since Elvis was used to singing late at night and this one was held at 8:30 p.m., unlike the live concert on January 14 that he would perform at 12:00 a.m., surely he was more tired and less concentrated, for this reason his interpretation was different.
Even with this, the two would be good performances within the line of his concerts, they would be a sample of how Elvis sang in the 70's and his way of doing the show.

New setlist on "Aloha From Hawaii Via Satellite"


Of all the songs that he chose in this Concert, he would include five songs to add to the special that was going to be broadcast on April 4, 1973 in the USA.

"Blue Hawaii"


A song composed by Lee Robin and Ralph Rainger, which Elvis recorded initially on March 22, 1961. It would be included in the soundtrack of the movie "Blue Hawaii", where it was played by Elvis. In addition to this LP "Blue Hawaii" has appeared on "Elvis in Hollywood", "Mahalo From Elvis", "Command Performances", "Elvis Movies" and "Elvis at the Movies". It was a song that had already been successful with the voices of Bing Crosby, Gene Autry or Billy Vaughn. Elvis logically included it in his repertoire during the recording of "Aloha From Hawaii Via Satellite" in 1973, even though it was not recorded on his own concert. This version did not make it onto the concert album, but has been included on "Elvis: A Legendary Performer Vol. 2", on "The Alternate Aloha". The 1997 "Blue Hawaii" re-release album features an alternate take on the 1961 studio session. There is also a 1966 home recording that Elvis made at Graceland and was included on the FTD "In A Private Moment" . Elvis's voice in this new version is logically much more mature, but it has the same air as the original recording. Although after the concert Elvis looks tired and performing these songs after it would mean one more effort he went through . The calm, slow voice, but a correct interpretation, with an instrumentation that would change for this interpretation and that had nothing to do with the original. Even the vocal accompaniment it would have varied from the first version.
Elvis - Blue Hawaii ( special edit) honolulu Hawaii january 12 1973 - YouTube

"Ku-u-i-po"
A laid back composition by Hugo Peretti, Luigi Creatore and Georg Weiss that Elvis sang in also in the same movie "Blue Hawaii" recorded at Radio Recorders in Hollywood on March 21, 1961 and included on the album of the film. Alternate takes from this studio session were included on the LP, "Elvis: Close Up". The song had another name "Hawaiian Sweetheart". Like the theme of the film, it was also recorded on January 14, 1973 to include in the special that was going to be broadcast on a delayed basis in the US, on April 4. It was included on the "Mahalo From Elvis" LP and subsequent album releases "Aloha From Hawaii Via Satellite", "The Alternate Aloha" and bootlegs. it would suppose no vocal difficulty and would interpret in the same line.

Ku-U-I-Po - Complete recordings - YouTube

"No more"
An English adaptation by Don Robertson and Hal Blair, of the original Spanish song "La Paloma" by Sebastian de Iradier y Salaverri in the 19th century. It became very popular and has been performed in several languages ​​and is one of the most listened to in the history of music. Elvis recorded on March 21, 1961 on Radio Recorders his version in English, with a certain Latin flavor and also included it in the soundtrack of "Blue Hawaii", It is included in "Burning Love and Hits from His Movies". Alternate takes from the 1961 session have appeared on the "Blue Hawaii" reissue CD and on "Elvis: Close Up".
Elvis decided to include it in the 70's in one of his concerts. Elvis recorded a live version of the song on January 14, 1973, immediately after recording his "Aloha From Hawaii Via Satellite" performance, from this second recording it was included on the "Mahalo From Elvis" album. Also on the reissue of "Aloha From Hawaii Via Satellite" and an alternative from that night is on "Today Tomorrow & Forever."
This wonderful song in this version is interpreted by Elvis without any problem, but without assuming a great interpretation unlike the first one that was masterful. The implication in the first one was total, a pity that they didn't decide to make these recordings before the concert so that Elvis would have recorded it with another, more dedicated spirit. Also the accompaniment varies from the first version.
Elvis Presley - No More [1973 - New Edit] - YouTube

"Hawaiian Wedding Song"
This song from the movie Blue Hawaii is a traditional Hawaiian tune with English words, adapted by Charles King, Al Hoffman and Dick Manning. Elvis recorded this on Radio Recorders on March 22, 1961 for the ending of the film and soundtrack LP that same song had recently been a hit for Andy Williams, and also for Bing Crosby. Since then, it has been included in the track listing for the albums of "Elvis Command Performances", "Elvis By The Presleys" and "Love Elvis". An alternate take from the first original Elvis session was included, on the FTD "Silver Screen Stereo". A curiosity is that Elvis sang it to Priscilla, who was his girlfriend, until May 1967, when he married her, while he took her in his arms to cross the threshold of his house in Palm Springs. He would record it again in Hawaii in 1973 as a companion to his Aloha From Hawaii Via Satellite performance. The song was re-recorded in the early hours of January 15, 1973, immediately after its satellite broadcast from Hawaii, for insertion on the US tape delay version on April 4, 1973. The recording was not included on the soundtrack, but and it was not released until 1978 on the posthumous album "Mahalo from Elvis". There is also a dress rehearsal version of him, which came out on the album "The Alternate Aloha". I had included it in several concerts in the early 70's, later live versions made in 1974 and 1975 have appeared over the years on bootleg copies and on official "Live in Las Vegas" releases and on FTD editions." It's Midnight", "Dragonheart", "Big Boss Man" and "Southern Night"s. He sang it in 1976 and also in 1977; The song also appears on the last Elvis concert album recorded for his lifetime release, "Elvis in Concert".
Like all Hawaiian songs, Elvis always sang them in an endearing way, with affection and as if they were intimate songs, since something great united him with Hawaii. The second version recorded in 1973, is far from the first in the instrumental and vocal accompaniment and obviously in the more mature interpretation of Elvis's voice.
Elvis Hawaiian Wedding Song 1973 - YouTube

"Early Morning Rain"
On March 15, 1971, Elvis would record 4 songs at RCA Studio B in Nashville. A hit by author Gordon Lightfoot that had been a hit in 1965 would be recorded. It was a song that Elvis had heard many times played by his guitarist John Wilkinson, who had played on the original recording of the song. Elvis liked it so much that he would ask him to play it from time to time even in later years. He finally included it in his repertoire and decided to record it. The Canadian singer and songwriter of this song, Gordon Lightfoot, sometimes felt nostalgic for his origins and would go out to Los Angeles International Airport on rainy days to see the plane how he approached. He imagined taking care of his five-month-old son, the image of flights taking off into the cloudy sky, when the lyrics of this endearing song came to him. The lyrics suggest that someone has been unlucky, standing by the fence of an airport and watching a plane take off... A song that would be performed by many well-known artists such as Peter, Paul and Mary, Bob Dylan, Rank Strangers , Jerry Reed, etc. In folk, country folk style, Elvis' interpretation would not be far from those recorded at the time. A pleasant and simple interpretation of a simple theme. At this time he was very interested in the pop style and the intention of recording this style could be the possibility in a future album, but not enough songs would be collected to make a thematic LP. The song would be included in the LP release " Elvis Now". The tune was the last song after Elvis' performance in Hawaii on January 14, 1973, for "Aloha From Hawaii Via Satellite", recorded after the audience left the building, when the concert had finished, for So it wasn't live recording. It was added for later US broadcast. It was included on "Mahalo From Elvis". Elvis added the song to his live repertoire in 1974, and sang it regularly in his last period. It was also included in the "Elvis in Concert" documentary and album. Other live versions have appeared in bootleg concerts and on the FTD albums "It's Midnight", "Tucson '76" and "New Year's Eve". The studio version has since appeared on "Elvis Aron Presley" "Forever" and "Elvis in Nashville". An understudy from the Nashville studio session appeared on FTD's 2007 "I Sing All Kinds." A heartfelt, easy-listening song.
Early Morning Rain- Elvis Presley -Best Version DJF- HQ audio - YouTube


"Something " 

 An excellent composition by George Harrison, when he was still part of the Beatles in 1969 and that would sell a million copies. George was a composer, singer-songwriter, music producer, film producer, actor, philanthropist, peace activist, environmentalist, guitarist, he would be part of the most famous group in history, The Beatles, until their separation in 1970 and from then on his life as an artist would open new fields. Among his best known songs apart from "Something", "I Me Mine", "While My Guitar Gently Weeps", "Here Comes the Sun, etc. Elvis sang it in his concerts on occasion from 1970 to 1975 a couple of dozen times. In the recordings of the film "That's The Way it is", it was included in the repertoire for his engagement in Las Vegas in 1970. Images of the rehearsals before the engagement were included in the 2000 "That's The Way It Is" . special edition and on the FTD release "The Way It Was" and later on the "Walk A Mile In My Shoes" LP. Elvis also included on the January 1973 "Aloha From Hawaii Via Satellite" Lp, both on the official album and on "The Alternate Aloha". Live versions from 1970 are also on "Live in Las Vegas" and on the FTD releases "One Night In Vegas" and "Writing For The King". "The Impossible Dream" features a performance from 1971.
A version along the same lines as the original, without making almost any changes, only the voice of Elvis that he would like from this song, but with a more serious or heavier arrangement than the composer's original. A version along the same lines as the original, without making almost any changes, only the voice of Elvis that you would like from this song. Elvis had included it and fortunately it was not a sad song, but a love song, which he would know how to transmit with his interpretation. As expected, in his own way. With the particular vocal response of his soprano Kathie Westmoreland to which Elvis smiled every time he heard her reply.

Elvis Presley - Something (Aloha From Hawaii, Live in Honolulu, 1973) - YouTube   
   

"I'm so Lonesome I could Cry"
Composed by Hank Williams that took it to number 1 in his voice, in 1949. A theme that he decided to include in his repertoire in his Live Concert, "Aloha From Hawaii Via Satellite", where Elvis announces it as the song that is perhaps the most sad that he had heard. A song that has also been covered in the voice of B.J Thomas in 1966, Charlie McCoy who had worked with Elvis as a musician. A sad and melancholy song that Elvis performed in this same line on stage, but it was not a very lucid song for him. Elvis sang "I'm So Lonesome I Could Cry" at Sam Thompson's house in November 1973, it was included on the FTD 2000 release "Made in Memphis" and bootlegs. In addition to the "Aloha From Hawaii" album release, Elvis' 1973 live recordings of "I'm So Lonesome I Could Cry" have appeared on "The Alternate Aloha," "Welcome to My World," "Walk A Mile In My Shoes", "The Country Side of Elvis", "Elvis By The Presleys" and the 2006 album "Elvis Country".
  Elvis Presley - 


I'm So Lonesome I Could Cry (Aloha From Hawaii, Live in Honolulu, 1973) - YouTube  

"Welcome to my word"
Elvis sang this song during his "Aloha From Hawaii Via Satellite" performance on January 14, 1973. The song was written by Ray Winkler and John Hathcock, and had been a #2 country chart hit for Jim Reeves in 1963." Elvis' "Welcome To My World" appeared on the linked Aloha LP and appeared as the title track on the "Welcome to My World" album in 1977. It has since been reissued on "Elvis Aron Presley", "The Country Side of Elvis" and "Elvis by the Presleys." A version of the song that Elvis recorded during rehearsals on January 12, 1973 for the Aloha show appeared on "The Alternate Aloha." comfortable song to interpret in Concert that would not suppose any effort for Elvis.

Elvis Presley - Welcome to My World - Concert in Hawaii January 14, 1973 - YouTube

"I'll Remember You "


Una canción compuesta por Kuy Lee, que Elvis grabó en Nashville el 12 de junio de 1966,  después de que Red West y Charlie Hodge hicieran una grabación vocal mientras Elvis se mantenía alejado del estudio. Elvis escuchó la canción por primera vez en una versión cantada por Don Ho, conectó con su conmovedor y la canción se convirtió en uno de sus conciertos básicos más interpretados en los años setenta. Esa grabación de Nashville se lanzó inicialmente como una pista adicional en el LP de la banda sonora de "Spinout" (en 1999, salió en "Tomorrow Is A Long Time"). Una toma alternativa de la sesión de estudio de 1966 se encuentra en el disco de FTD So High. En los años noventa, el maestro inédito apareció en el box set "From Nashville to Memphis" y en "Platinum: A Life In Music". Se han lanzado grabaciones en vivo de los setenta de su compromiso en el Madison Square Garden en junio de 1972 (no el programa grabado para el álbum en vivo, y no hasta "Elvis: A Legendary Performer Vol. 4" en 1983). La canción estaba en la lista de reproducción del concierto y álbum "Aloha From Hawaiji Via Satellite", y está en un buen número de bootlegs en vivo de los años setenta. Además, se han lanzado presentaciones en vivo en "The Alternate Aloha" y "Elvis Aron Presley", y en los álbumes de FTD "An American Trilogy", "Big Boss Man", "Dixieland Rocks" y "Southern Nights".
Una maravillosa canción que Elvis siempre cantaría de una manera entrañable, con un sentimiento especial, llegando muy de cerca a su público. Una partitura que se adaptaba de manera perfecta a su voz y en la que Elvis siempre volcó su corazón.  Es uno de los temas que más aplaudiría la audiencia durante estos dos conciertos.  Pero es cierto que Elvis hizo una buena interpretación en ambos conciertos.  

17 Elvis Presley - I'll Remember You - Rehearsal Concert in Hawaii January 12, 1973 - YouTube  

"Long tall Sally/ Whole Lotta Shakin' Goin On"
"LONG TALL SALLY"
Song composed by Little Richard, Enotris Johnson and Robert Blackwell. A heavily covered song that Elvis began singing in Las Vegas in May 1956. Later at Ellis Auditorium on May 15, 1956, which appeared on the "Elvis Aron Presley" album, "The King Of Rock 'n' Roll ", "Live in Las Vegas" and "Today, Tomorrow & Forever". A live version from Tupelo in September of that year is on "A Golden Celebration". At last he officially recorded it on Radio Recorders on September 2, 1956. And it would come out on his second LP "Elvis" and on the EP "Strictly Elvis". The song was his second million-seller, reaching the top 10 of Billboard's overall chart in early 1956. "Long Tall Sally" was perfect material when Elvis wanted to get back into the swing of his live shows in the '70s. . Covers are on "Live in Las Vegas" and the FTD albums "Polk Salad Annie" and "Closing Night". Elvis paired the song with "Whole Lotta Shakin' Goin' On" for his 1973 "Aloha From Hawaii Via Satellite" concert. He also sang it in Memphis in 1974 on record, the medley spanning most of his early career, including " Your Mama Don't Dance", "Flip, Flop And Fly", "Jailhouse Rock" and "Hound Dog". The FTD album "I Found My Thrill" features an alternative medley from early 1974's "Long Tall Sally" A great song that Elvis would sing differently over time, albeit to give the show a lot of energy and rhythm. The lyrics sound faster, compared to the version he did years ago, it's as if he wanted to go from one song to another running. But it is true that seeing him sing, you can see that he has fun interpreting these more accelerated songs, although he improved when he attacked "Whole lotta shakin' goin on".



"WHOLE LOTTA SHAKIN' GOIN ON"
A song composed by Dave "Curly" Williams and Sunny David. The song has always been identified as a Jerry Lee Lewis song, due to its success in 1957, reaching number 3 on the Billboard charts, topping the country and Rhythm and Blues charts, although it has also been covered with moderate success for Big Maybelle in 1955. Elvis recorded a country rock version of this song on September 22, 1970, in Nashville. It was included on the "Elvis Country" LP. Also included in "Walk A Mile In My Shoes". He performed the song live as early as his first season in Las Vegas. By the summer of 1971, he was using it to remix with other oldies. Also on the 1973 "Aloha From Hawaii Via Satellite" broadcast and the LP of it. A year later, the song made it to "Elvis Recorded Live On Stage In Memphis." It was included on the FTD version of "Elvis Recorded Live On Stage In Memphis", and the FTD live releases "Takin' Tahoe Tonight!", "Closing Night" and "I Found My Thrill", "Essential Elvis Vol, 4 ", etc.
But this song Elvis always sang as if it weren't entirely to his liking, we think it was to get the show going. Whenever it was necessary to change the scene and wake up the audience from the slower songs or want to advance the show over time.

Long Tall Sally/Whole Lotta Shakin' Goin' On (Aloha From Hawaii, Live in Honolulu, 1973) - YouTube


"Following the Path of the King..."






















La grabación del Lp
"Aloha from Hawaii Via Satélite"

Joan Deary 

Joan Deary estaría encargada para la producción del álbum que se iba a grabar en directo, para esto tuvo que grabar el Concierto. Como no había una sala especial para esto, tuvo que realizarlo en una pequeña habitación sin espacio para moverse, el tamaño era de un armario y para sentarse tuvo que utilizar una caja y sobre otra poner el equipo de grabación de la RCA..
Desde allí no tenía visión del espectáculo , por lo que no podía ver directamente a Elvis, pero evidentemente sí podía escucharle. De estas grabaciones saldría el doble álbum LP de sonido cuadrafónico. Es una forma especial de grabación a través de cuatro canales de audio en la que los altavoces están colocados en las cuatro esquinas de un espacio de audición. Esto hace que se puedan reproducir las señales del sonido que son diferentes entre sí , lo que permitiría hacerse una idea de como suena la actuación en una sala de conciertos. El productor Felton Jarvis, también estaba en Honolulu durante el Concierto, pero estaba entonces aun convaleciente por su salud y no pudo realizar esta producción.  
El LP "Aloha From Hawaii Via Satellite" en vivo, lanzado por la RCA Records en Febrero de 1973, alcanzaría el puesto 1 en la lista Billboard, dominando la lista de éxitos.Una vez que se hubiera realizado el Concierto retransmitido por Satélite y la audiencia abandonó el edificio, Elvis grabaría cinco canciones más. Estas se iban a añadir en la versión estadounidense de este mismo especial que se retransmitiría en diferido el Dia 4 de abril de 1973:
" Blue Hawaii"
" Ku-ui-po"
" No More"
" Hawaiian Wedding Song"
" Early Morning Rain"




EThe Eagle and the King
"American Eagle Suit". "Aloha Froma Hawaii Via Satelite"

Elvis was very excited about the concert he was going to perform and wanted to dress in a special suit, which would give a good image, but he also wanted to reflect the American spirit with his design. Bil Belew, the designer of his jumpsuits, usually had good ideas and made the designs with the help of Gene Doucette. On this occasion Elvis wanted to propose a special design and would tell Belew that he wanted an outfit with an eagle, with the colors and design that would impress his audience at his big event.
Belew accepted this challenge and said to Elvis "Let's see what I can think of". Elvis also asked for another suit that was the same, for the dress rehearsal and especially in case there was an accident, the pants were torn or any unexpected situation. The suit would have the name "American Eagle Suit", "Aloha Aguila", "Aloha Bald Headed Eagle Suit" with cape lined in blue. Designer Bill Belew.
He did a spectacular job, not only the suit, he would create a cape that would impress the whole world. The second suit made for January 14 would be a little tighter than the first, Elvis kept it as a souvenir because it would never be used and it stayed at Graceland. The one he used in rehearsal, which was practically the same, would be the one he would wear in more concerts in the future.
The white suit, called the "American Eagle Suit", was a white jumpsuit designed with a spectacular American eagle on the chest and also on the back, with golden studs in different sizes and patterns. With red and blue rhinestones, in different sizes and some of the stones in transparent blue. Eagle designs are also found on each upper arm sleeve, also three on the outside of each pant leg, as well as behind the collar which was as always high. The pant pleats had red lining on the kick of both legs. A novelty included in the suit by Doucette would be to include a design also around the waist below the belt. Doucette knew that sooner or later Elvis would release the belt to the public and this embellishment was designed the same as the belt but embedded in the suit, so that when he decided to take off the real one, it would look like he was still wearing it. The cape was specially designed by Belew with a large size, which measured up to the feet, the idea was to cover Elvis at the entrance to the show, and then uncover it before the public.
The cape was white on the outside with an eagle design like the suit but made large, with the same type of studs with red and transparent blue rhinestones and the inner lining in blue. Elvis met on January 11, with the wardrobe managers, to see his suit, his cape... but when he tried on the cape, it was so heavy and long that it almost touched the ground. When he tried it on, it would be so cumbersome and loaded for him that he almost fell backwards.
They had to call Bill Belew to ask if he could quickly do another shorter one, so he had to scrap this one. Doucette made a beautiful sketch that was sent to Elvis for his approval and they worked day and night to get the Cape ready for the Concert. The Cape would be shorter and the same as the one designed for the rehearsal, they had to fly it to Hawaii in time for the event. The belt was designed in the same line as the suit, it had seven pieces of gold metal, buckles in the shape of eagles, decorated with the American flag distributed around the belt.
The suit-like trim also has the same studs, with red rhinestones. Also with two gold colored chains in ten bows around it. They made another copy belt and another one but with only six decorative bows. This suit was truly spectacular, one of the most beautiful Jumsuits that Elvis ever wore on stage. Although the short capes were also heavy, they looked splendid. Later in the Las Vegas engagement, some change was made to the suit and cape. The first suit was also used on various tours, in Las Vegas, Lake Tahoe... the last time it was used was in April 1974 in Memphis.
These two suits appear identical at first glance, but a closer look reveals that the second suit, worn in the broadcast on January 14, has three star-shaped studs between the belt and jewels on the stomach area, while the another has two.
The cost of these two suits would be $4,350, a price that included the two belts and the Cloaks. Currently the value is well above and can be incalculable. As expected, Elvis threw away the belt and the Cape on January 14, to thank his public for the charitable contributions. Elvis felt very comfortable wearing this suit so he kept it with fond memories.
The Eagle and the King left their mark on the walkway of Time...
Remember, we are living history!

"Following the Path of the King..."


prev next

The man and his idol
Elvis Presley and Jack Lord

Elvis was a huge fan as were his friends from the TV series "Hawaii 5.0" and its leading man Jack Lord. He knew that he lived in Honolulu and on several occasions he wanted to meet him personally, for which he insisted on inviting him to the Concert on January 14, 1973, at the Honolulu International Center that was going to be broadcast via satellite. At the request of Elvis, Jack Lord and his wife were initially contacted by Colonel Parker and Joe Esposito who personally insisted and they could not refuse such a kind invitation. They had very peculiar customs so they didn't go out late and lived a little isolated, but finally they went to the concert and they also donated $1000 each for their entrance to the Kui Lee Association, which was the purpose of it. When Elvis during the Show, surprisingly introduced Jack to the audience, he was impressed by what he said: “My favorite actor in the whole world is sitting in the audience and I want to introduce him, Jack Lord”, said Elvis. It really was a great compliment and considering that it was a broadcast that so many people would see, you also have to take into account that there would be more characters in the audience. 
After the performance, Jack and his wife went to meet him backstage and, returning the compliment, said, "You know, Elvis, a lot of the actors I worked with in New York really admired your work," said Jack. "Really? Who?" Elvis asked. "Steve McQueen, Paul Newman, Tony Franciosa and Robert Mitchum," replied Jack. "Everyone thought you were dynamite." Elvis was really surprised, his love for acting and his admiration for these actors was so great that he would never have thought that they would talk about him in this way and above all that they would think that he had the qualities to act, he had already lost that illusion. It was something that left Elvis emotional because he did not believe that the other actors could have respect for him. 
From the first moment they met it would be a special friendship, as if they had known each other all their lives, it was as if they were soul friends. Elvis asked him about the show and Jack Lord told him that he had stood up and whistled for him because he liked it so much that he wanted everyone to do it."You know, a whistle can be the greatest compliment," said Jack. "It's a tradition of the theater world, a great compliment between one actor and another. At that time, I wanted every person in this auditorium to stand up and cheer. "I don't mean that as flattery. It means that I suddenly had a gut feeling of the kind of things you were going through on stage. "I've never heard such dramatic music in my life. Nowhere. From anyone." For Elvis, these words made up for all his effort, his recognition, and he thanked them. Elvis then told Jack and Marie that he would love to see them again sooner. He was leaving Hawaii and asked if they could have dinner together. Jack's wife, Marie, said, 'Well, I'm sure you don't go out to restaurants.' no, but I could go to your house".
 In the end they were all invited to his house, with the Mafia boys as well. Elvis and 7 of his members went to his house, all smiling offered him a gift inside the box, presented Jack with a solid gold Walther revolver. Elvis explained that he had ordered a matched set from Germany a year earlier, but they had just arrived. "But I don't need two guns, so I want you to have this one," he told Jack, “plus six bullets, just in case you ever need them!” The golden gun was pure artwork. Jack Lord was even more impressed by Elvis's generosity, but there was still another gift for his wife. To Marie he handed a small jewelry box, with a velvet setting, inside it was a wonderful ring. Marie was a fashion designer and she knew the quality of the gem that she had been given, Elvis told her that they were emeralds and diamonds. Elvis's generosity was so great that they were both shocked. Jack was an instrument collector and wanted to compensate Elvis with a special gift, he was a collector of special or rare instruments and had a six-string banjo, of which there were only 22 exclusive ones. He gave it to Elvis and ran to show it to Marie with the smile of a little boy, saying "Look what Jack got me." Elvis was not used to gifts, but to giving, so he was very excited. 
When they visited him again in the Las Vegas Season, Elvis surprised him by putting the banjo on a stool on stage in full view of the audience. friends and they would see each other again on several occasions. When they went to see him in the dressing room, Elvis showed them his suits, belts and in gratitude for their visit to Las Vegas, Elvis gave them the Belt that he had with him. He was the only one who did not belong to any specific suit, for this reason he did not have a name, but from then on they called him Jack Lord. It was a belt that Elvis premiered in November 1972, made of leather with rhinestone prints of different colors, with three brass chains in seven colors. It is believed to have been designed by Gene Doucette. Elvis told Marie and Jack that the belt did not belong in any suit but that he wore it because he loved it. It was embroidered with coral, jade, turquoise and amethyst, Elvis gave it to them and they did not want to accept it because it was very valuable, but Elvis insisted saying that he would not take no for an answer. A pleasant friendship that lasted over time. 


"Following the Path of the King..."


Letter from the Colonel to Elvis
The Designs of Destiny

"Aloha from Hawaii" was one of Elvis's great moments, before the public, but unfortunately the last glorious moment of Elvis, before the world. Since he would never get to travel to other countries and would continue his path as an artist touring the US and with his obligations in Las Vegas, etc. It would be another turning point in his life along the chosen Path. The live concert album that would result from Aloha, it stayed on the Billboard charts for thirty-five weeks and would rise to number one, her first chart-topping LP in nine years. Quite a success, but that was it... Colonel Parker seemed to sense it, as if he sensed that things could change. After the recordings and the concert in the early hours of January 15, 1973 at 3:00 in the morning, he sat down to write Elvis a letter of congratulations. Something strange in a cold, calculating and reserved person like Tom Parker was. There was a lot of feeling in his words, Parker told Elvis that they did not need to hug each other, because they could tell each other from the stage how they felt. He said that he always knew when he did or should do his part and that Elvis always did hers in her own way and with all the feeling she knew how to do better. That's why the two of them, he said, never clashed when they did their job in the best possible way. . . He added that although others have come later and want to add the merits, they would really know who was absolutely responsible for the success... 
He told Elvis: You, above all, make everything work by being the leader and the talent. Without his dedication to his fans, it couldn't have been done.” Elvis would take great pride in this display of appreciation and affection, from someone who sometimes patted him simply to congratulate him. With a few rare exceptions, this letter was somewhat exceptional in its treatment of him. But Tom Parker, his manager, was having a difficult time and had been under unusual stress. At this time the Colonel had suffered a heart attack, he was too obese. It was the fourth that he had suffered and it is likely that he thought more about his future. In addition, her wife Marie, in unstable health, began to become senile, sometimes she did not recognize him. Despite these circumstances, the Colonel would continue in the same professional line, managing the artistic future of Elvis. The Path of Elvis and the Colonel were united by a fine line that marked destiny...

"Following the Path of the King. .."








                             GROWING  PAGE





SORRY FOR BOTHERING YOU!